Metody ochrony przed niekorzystnymi skutkami stresu

images

Po rozpoznaniu zagrożeń wynikających z sytuacji stresogennych pracownik powinien doskonalić swoje umiejętności interpersonalne i świadomie zmniejszać natężenie czynników wywołujących stres, takich jak:
– złe warunki fizyczne, w jakich przebiega praca – jeśli nie ma możliwości ich zmiany, należy dobrać właściwe ubrania, stosować ochrony osobiste, wybrać odpowiedni rodzaj odpoczynku po pracy, wykorzystać przerwy w pracy na ogrzanie / ochłodzenie się, wykonywać odpowiednie ćwiczenia fizyczne;
– presja czasu wynikająca z harmonogramu pracy – zmienić organizację pracy i wykorzystanie czasu;
– nieumiejętność efektywnego komunikowania się – uczestniczyć w kursach i warsztatach, które wyrównają rozpoznane deficyty.

Metody ochrony przed niekorzystnymi skutkami stresu

Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że nie jest się jedyną osobą, która w pracy spotyka się z problemami. W takiej sytuacji należy przede wszystkim znaleźć oparcie w grupie koleżeńskiej i otwarcie mówić o swoich kłopotach.
Do najstarszych i najskuteczniejszych form radzenia sobie ze stresem należy wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna (praca w ogrodzie, kolarstwo, biegi, siłownia, szybki marsz do pracy zamiast jazdy samochodem).

Stres jest reakcją psychiczną, która ma przygotować organizm do wysiłku fizycznego. Udział wysiłku fizycznego – minimalizowanego przez rozwój cywilizacji – w reakcji na stres jest coraz bardziej tłumiony, przez co powstają napięcia psychofizjologiczne będące przyczyną różnego rodzaju schorzeń. Ćwiczenia fizyczne pomagają rozładowywać taki stan.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>